Cele projektu wynikające z podstawy programowej:
- Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
- Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
- Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób.
- Ukierunkowanie ucznia ku wartościom.
Cele szczegółowe:
- promowanie kultury wysokiej, wrażliwości na piękno
- rozwijanie poczucia estetyki poprzez kontakt ze sztuką
- współpraca z placówkami kulturalnymi i środowiskiem lokalnym
- wychowanie w duchu wartości, takich jak: dobro, piękno, altruizm, patriotyzm
- kształtowanie empatii i szacunku wobec osób starszych i niepełnosprawnych
- kształtowanie poczucia przynależności do kraju, regionu, zapoznanie z ich tradycjami i historią w sposób dostępny dziecku
- zapoznanie z normami i zasadami życia społecznego oraz ich przestrzeganie
- współpraca z rodzicami, włączanie ich do aktywnych działań na rzecz placówki.
Dnia 25 października, uczniowie klasy 2 , na zajęciach świetlicowych zrealizowali 1 zadanie z I modułu Projektu "Z kulturą mi do twarzy". Dzieci poznały instrumenty, ich brzmienie i próbowały zagrać na niektórych z nich. Najbardziej podobały się skrzypce i gitara. Zajęcia zwieńczyła praca plastyczna na temat poznanych instrumentów.
W ramach realizacji programu "Z kulturą mi do twarzy" przyszedł czas na zadanie pod hasłem: "Dzień wspomnień i zadumy". Okres przed świętem zmarłych, to odpowiedni moment na wspomnienie tych, którzy odeszli, czas na rozmowę dotyczącą szacunku dla nich oraz zwrócenie uwagi na zachowanie na cmentarzu. Uczniowie z klasy trzeciej, udali się na spacer po najbliższej okolicy odwiedzając miejsca upamiętniające tych, którzy oddali życie w obronie ojczyzny. W ciszy i skupieniu wysłuchali historii związanych z pomnikami upamiętniającymi bohaterów naszej miejscowości. Oddali hołd poległym, odmówili modlitwę za zmarłych oraz zapalili znicze jako znak pamięci i wdzięczności.
„Nie ma dzieci, są ludzie” - taką nazwę nosi kolejne zadanie, wykonane w ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy”. 23 listopada nasza szkoła wzięła udział w światowych obchodach Międzynarodowego Dnia Praw Dziecka organizowanych przez UNICEF Polska. Przeprowadzono działania związane z tymi obchodami. Zorganizowano wiele zajęć, zabaw i pogadanek, dzieci miały okazję zapoznać się z historią Konwencji oraz prawami które im przysługują. Obejrzeli ciekawe prezentacje oraz filmy. Wykonali plakaty, pokolorowali kolorowanki, którymi przystroiliśmy świetlicową gazetkę.
„Tydzień uprzejmości” pod takim hasłem upływał dzieciom czas na świetlicy szkolnej w dniach 20-24.11.2023r. Podczas zajęć świetlicowych, przeprowadzono rozmowy dotyczące właściwego zachowania względem innych, zachęcano do używania zwrotów grzecznościowych. Wykonano plakaty, które ozdobiły gazetkę ścienną. Każdego dnia rozmawiano, o tym co udało się zrobić dobrego dla innych. Na tablicy świetlicowej pojawiły się kartki z „dobrym słowem”, które każde dziecko, nauczyciel, rodzic, czy pracownik szkoły mógł sobie oderwać i zachować lub podać dalej, szerząc w ten sposób dobro i radość.
Do akcji włączyła się właściwie cała społeczność szkolna, która w „Światowy Dzień Życzliwości i Pozdrowień, dzień dobrych uczynków i pozytywnych emocji” (21.11) ubrała się w kolorze żółtym i przeprowadziła szereg innych działań.
Był to naprawdę miło spędzony tydzień.
„Znani Polacy" to kolejne zadanie wykonane w ramach międzynarodowego projektu „Z kulturą mi do twarzy”
Celem tego zadania, było przybliżenie dzieciom sylwetki znanych Polaków i zapoznanie z ich osiągnięciami.
Okazją do poznania pierwszej postaci Papieża Polaka – Jana Pawła II, był obchodzony w szkole Dzień Papieski. Podczas szkolnej akademii oraz na specjalnie przygotowanej prezentacji multimedialnej zostały przedstawione najważniejsze wydarzenia z życia Karola Wojtyły, niezwykły pontyfikat Wielkiego Papieża, nauczanie oraz zasługi w szerzeniu pokoju, miłości i jedności w świecie. Wydarzenie było, także okazją do degustacji ulubionych przez papieża kremówek.
Kolejną sylwetką wielkiego Polaka była postać Marii Konopnickiej. Zapoznaniu się z jej osobą, sprzyjała niecodzienna okazja - wizyta w Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu. Uczniowie zwiedzili historyczny dworek z XVIII, który przekazano w 1903r. Marii Konopnickiej w darze narodowym z okazji 25-lecia pracy pisarskiej; poznali najważniejsze wydarzenia z życia pisarki, dzieła, których jest autorką oraz kolekcję darów jubileuszowych ofiarowanych Konopnickiej; pomieszczenia mieszkalne z czasów pobytu w nich poetki, w tym jej pokój, pracownię i kuchnię. Podczas zwiedzania kolejnych pomieszczeń oraz oglądania cennych pamiątek po pisarce była również okazja do odśpiewania znanej dzieciom „Roty”. Na zakończenie wszyscy odbyli spacer po otaczającym dworek starym, pięknym parku.
Wycieczka do Bóbrki skutkowała z kolei poznaniem sylwetki kolejnego wielkiego Polaka, który przyczynił się do rozwoju przemysłu naftowego, nie tylko w Polsce, ale i na świecie – Ignacego Łukasiewicza. Polak był, nie tylko inicjatorem przemysłu naftowego w Polsce, ale również jako pierwszy na świecie dokonał rafinacji ropy naftowej otrzymując z niej naftę. Duże zainteresowanie wśród dzieci wzbudził ,,Dom Łukasiewicza”. Uczniowie zwiedzili dawną aptekę, laboratorium i dworski salonik. Ciekawe hologramy przedstawiające pracę aptekarza wzbudzały dużo emocji i cieszyły się powodzeniem.
„Do hymnu" zadanie to, zostało zrealizowane podczas przygotowania uroczystości patriotycznej z okazji obchodów kolejnej rocznicy Święta Niepodległości. Uczniowie wykonali piosenki o charakterze patriotycznym m.in. "Przybyli ułani pod okienko", "Rozkwitały pąki białych róż", "Niepodległa Niepokorna". Była to doskonała okazja do kształtowania postaw szacunku wobec symboli narodowych.
„Kochamy babcie i dziadków” – zadanie z Modułu III - KOCHAM, LUBIĘ, SZANUJĘ.
Dnia 25 stycznia 2024r. w naszej szkole odbyło się uroczyste spotkanie z okazji Święta Babci i Dziadka. Tak wiele zawdzięczamy naszym Babciom i Dziadkom, dlatego warto uczcić ten dzień w szczególny sposób. Są to święta, które dają naszym najbliższym wiele ciepła, radości i miłości, a wnuczęta mogą okazać swój szacunek. Przybyli goście w wyjątkowej atmosferze obejrzeli przygotowany program artystyczny. Były to Jasełka, wiersze, piosenki i tańce, odbył się również słodki poczęstunek.
Szczęśliwe i rozpromienione twarze Babć i Dziadków dały wyraz tego, jak ważne są takie spotkania i chwile spędzone wspólnie z wnukami.
„Karnawał na świecie” i „Weneckie maski” – to dwa kolejne tematy zrealizowane w dniach 12 i 13 lutego na świetlicy szkolnej w ramach międzynarodowego projektu „Z kulturą mi do twarzy”. Podczas zajęć podopieczni zapoznali się z obchodami, strojami i zwyczajami karnawałowymi na świecie. Oglądając film edukacyjny z kanału EduKredka, mogli porównać zwyczaje panujące w Polce i w innych krajach. Odbyła się również żywa dyskusja, dotycząca najfajniejszych zwyczajów, które dzieci chciałyby realizować podczas swojego karnawału. Zwieńczeniem tego tematu była praca plastyczno – techniczna „Weneckie- karnawałowe maski” .
Ekoinstrumenty
W dniu 21 lutego 2024 roku, podopieczni ze świetlicy szkolnej zrealizowali kolejny temat Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego "Z Kulturą Mi Do Twarzy". Moduł I – W KRAINIE MUZ.
Zadanie polegało na wykonaniu prostych instrumentów muzycznych z wykorzystaniem surowców wtórnych (worki, kartony, butelki itd.). Jak można zauważyć na zdjęciach, zajęcia bardzo się podobały, oprócz dużego bałaganu, było również dużo uśmiechu i radości z wykonanych instrumentów.
Moduł I Zadanie 23 "Kamishibai"
9 kwietnia dzieci ze świetlicy szkolnej, uczestniczyły w ramach projektu edukacyjnego "Z kulturą mi do twarzy" w zajęciach zorganizowanych w Gminnej Bibliotece Publicznej w Pawłosiowie. Temat spotkania to " Kamishibai - japońska sztuka czytania obrazów". Podczas warsztatów dzieci wysłuchały bajek pt. "Królewna Śnieżka" i "Kot w butach" ilustrowanych pięknymi obrazami. Podopiecznym bardzo spodobał się taki "teatr ilustracji" więc wróciły uśmiechnięte i zadowolone do świetlicy szkolnej. Dziękujemy.
Zielona Wyspa - Irlandia
W ramach Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego „Z kulturą mi do twarzy” uczniowie klas młodszych uczęszczający na świetlicę poznawali kulturę Irlandii. Poprzez aktywny udział w zajęciach pod nazwą „Zielona wyspa” dzieci zrozumiały, dlaczego Dzień Świętego Patryka jest radosnym i zabawnym świętem, co symbolizuje trzylistna i czterolistna koniczyna, dlaczego 17 marca Irlandczycy ubierają się na zielono, noszą zielone peruki, kapelusze, a nawet farbują na ten kolor włosy i brody, kim są skrzaty Leprechauny oraz dlaczego złoto jest po drugiej stronie tęczy?
Moduł II Zad 25. „Majowe święta”
Uroczysta akademia z okazji Święta Konstytucji 3-go Maja, w której brała udział prawie cała społeczność szkolna, była pięknym widowiskiem. Uczestnicy projektu "Z Kulturą Mi Do Twarzy" śpiewali pieśni, recytowali i tańczyli krakowiaka w przepięknych strojach. Przybyli goście nie szczędzili braw, a na ich twarzach było widać dumę i zadowolenie.
Modułu IV Zadanie 2 "Chińskie wachlarze"
"Chińskie wachlarze" zostały wykonane we współpracy z Gminna Biblioteka Publiczna w Pawłosiowie. Dziękujemy za piękne wachlarze! Uczniowie byli tak zachwyceni, że nikt nie zostawił swojej pracy na gazetkę, tylko zabrał do domu.
Koncert na łące
„Koncert na łące” czyli zajęcia na świeżym powietrzu mające na celu wsłuchanie się w odgłosy otoczenia i podjęcie prób ich opisania, a także jak to się stało w naszym wykonaniu odegrania na instrumentach. Dzieci biorące udział w „koncercie” miały nie lada wyzwanie z odtworzeniem głosu natury, ale sprawiło im to dużo radości, co można zaobserwować na zdjęciach.
Mityczne opowieści
„Mityczne opowieści” – zadanie 8 z modułu IV – „Kultury świata” pod takim hasłem zostały zrealizowane kolejne zajęcia na świetlicy szkolnej. Na początku dzieci wysłuchały mitu „Początki bywają trudne”, Grzegorza Kasdepke „Mity greckie dla dzieci”, które czyta pan Krzysztof Tyniec. Opowiada on w zabawny i przystępny dla dzieci sposób o początkach istnienia świata, ukazuje bałagan i niesnaski w rodzinie bogów. Dzięki temu audiobookowi, podopieczni poznali kto jest kim i co jest czym według greckiej mitologii. Następnie mogli wykazać się talentem artystycznym i bogatą wyobraźnią, ponieważ kierując się własną kreatywnością malowali mityczne zwierzęta. Pomysłowość dzieci nie zna granic, więc powstały naprawdę ciekawe rysunki, które ozdabiają gazetkę świetlicową.
Moduł III Zadanie 3 "Siła bajek"
Podopieczni naszej świetlicy wysłuchali bajki terapeutycznej, która uczyła empatii, wrażliwości, układania relacji z rówieśnikami i starszymi dziećmi. Kolorowały ulubione postacie z bajek, a na koniec każdy wybrał dla siebie bajkę do czytania z świetlicowej biblioteczki.
Moduł I Zadanie 34 "Legendy polskie"
Podopieczni świetlicy podczas jednych z zajęć, przenieśli się do "krainy legend", gdzie dowiedzieli się jak powstało państwo polskie, gdzie grasował smok wawelski oraz kim był Lajkonik. Wykonali pracę plastyczne oraz plakat, który ozdabia naszą świetlicę. Te działania zostały podjęte w ramach realizacji międzynarodowe projektu edukacyjnego " Z Kulturą Mi Do Twarzy".
Hejtowi powiedz - NIE! to kolejny temat zrealizowany w ramach projektu "Z Kulturą Mi Do Twarzy ".
Podczas zajęć wychowawca świetlicy przeprowadził rozmowę z grupą na temat kultury słowa w sieci. Zwrócił uwagę na negatywne skutki hejtu oraz zapoznał dzieci ze sposobami radzenia sobie z nim. Uczniowie obejrzeli prezentację „ Hejt – stop” dzięki której mogli zrozumieć jak ważne jest zachowanie kultury i uprzejmości w Internecie. Wykonali również plakaty i gazetkę ścienną.
Moja rodzina
Maj i czerwiec to miesiące kiedy przypadają święta mamy, taty i dziecka. W czasie zajęć świetlicowych zrealizowano temat "Moja rodzina”. Spotkanie i pogadanka obfitowały w wiele zarówno zabawnych jak i wzruszających historii.