Zespół Szkół w Pawłosiowie

MISTRZOWIE KODOWANIA I PROGRAMOWANIA

Przez cały rok szkolny uczniowie klasy pierwszej i trzeciej podczas dodatkowych zajęć rozwijających z programowania, realizowanych w wymiarze 1 godziny tygodniowo, odkrywali swoje zdolności oraz rozwijali zainteresowanie programowaniem. Głównym celem innowacji był rozwój kompetencji cyfrowych, w tym umiejętności ściśle informatycznych, a w szczególności kształtowanie umiejętności twórczego i logicznego myślenia, analizowania oraz rozwiązywania problemów z różnych dziedzin, także za pomocą komputera, pobudzenie uczniów do poszukiwania rozwiązań stawianych im zadań oraz kreatywnego działania, zwiększenie zaangażowania uczniów do wykorzystania komputera w nauce czytania, pisania, liczenia, prezentacji pomysłów i efektów pracy, zachęcenie do twórczej współpracy i dzielenia się własną wiedzą z rówieśnikami oraz rozwijanie uzdolnień i zainteresowań informatycznych wśród dzieci. Dodatkowym celem było poznanie przez uczniów podstawowych poleceń oraz słownictwa w języku angielskim obecnych we wszystkich środowiskach programistycznych.

Sprzyjało temu rozwiązywanie różnego rodzaju problemów poprzez gry i zabawy edukacyjne, komputerowe stymulacje, rozwiązywanie określonych ćwiczeń. Na zajęciach uczniowie rozwijali umiejętność programowania wykonując zadania offline (tzw. „programowanie na dywanie”), w których bez użycia komputera ćwiczyli i doskonalili poznane słownictwo i zwroty związane z językiem kodowania i programowania, a także kształcili myślenie komutacyjne, związane ze znajdowaniem rozwiązań do złożonych, otwartych problemów.

Na zajęciach wykorzystywany był również komputer i laptop z dostępem do Internetu, jak również tablica interaktywna. Uczniowie korzystali z darmowych, jak i płatnych programów, np. Scratch i ScottieGo!Edu. Ponadto swoją wiedzę i umiejętności wzbogacali dzięki zastosowaniu urządzeń mobilnych - tablet i smartfon, aby kształcić umiejętności programistyczne przy założeniach metodycznych CLIL, czyli Content and Language Integrated Learning (zintegrowane nauczanie przedmiotowo - językowe), w którym to podejściu metodycznym język angielski jest niezbędnym narzędziem do zgłębiania wiedzy z innych dziedzin - w odniesieniu do innowacji - informatyki, programowania oraz matematyki.

Uczniowie w pracy indywidualnej, a zwłaszcza grupowej i zespołowej tworzyli projekty edukacyjne, a w ich ramach poznawali programy do kodowania i programowania oraz realizowali zadania w zakresie poznanych programów. Efekty ich pracy były prezentowane na gazetkach ściennych oraz stronie internetowej szkoły. W ramach innowacji uczniowie wzięli też udział w ogólnoeuropejskim wydarzeniu dotyczącym programowania pod nazwą „Europejski Tydzień Kodowania” (Europe Code Week), czyli projekcie edukacyjnym o wymiarze europejskim, którego celem jest popularyzacja i promocja nauki programowania wśród dzieci i młodzieży.

Innowacja była realizowana z wykorzystaniem posiadanej przez szkołę bazy nowoczesnych pomocy dydaktycznych pozyskanych w poprzednich projektach (laptopy, tablety, Ozoboty, gry ScottieGo!Edu) oraz bezpłatnych lub demonstracyjnych programów komputerowych.

Dzięki innowacji uczniowie wykształcili wiele przydatnych umiejętności analitycznych sprzyjających rozwojowi intelektualnemu, rozwinęli logiczne myślenie, nauczyli się prezentować własne pomysły, uczyli się współpracy w grupie, rozwijali kompetencje społeczne oraz znajomość języka angielskiego w zakresie typowych komend i słownictwa stosowanych w języku programowania właściwym do wieku uczniów. Postępy uczniów były na bieżąco monitorowane i oceniane.






Projekty

Każdy inny

- wszyscy równi

Z kulturą

mi do twarzy

Emp@tyczna klasa


Certyfikaty

Bądźmy poszukiwaczami AUTORYTETU

Świetlica szkolna – przestrzenią dla edukacji, rozwoju i zabawy

Szkoła Dobrego Wychowania

Krajowy certyfikat Szkoły Promojącej Zdrowie

Zaczytana szkoła

Chrońmy dzieci


Polecane strony